Direktlänk till inlägg 26 maj 2012

Kapitel 3 - Qualitytime

Av X - 26 maj 2012 12:38

Kapitel 3


Qualitytime



  Lina vaknade av en smäll. Hon satte sig tvärt upp i sängen. Sen märkte hon att det bara var ytterdörren. Pappa hade just varit ute med Chili.


- Nej du! Stopp där! hördes pappa nerifrån.


  Lina gick upp och ut i hallen på övervåningen. Hon kikade ner över räcket och fick se Chili. Han var så blöt att det droppade om honom. Innan han hann skaka av sig allt vatten runtom sig fick Joe tag i honom för att torka honom med en handduk.


- Regnar det? frågade Lina.


Pappa tittade upp.


- Ja, väldigt mycket också, sa han.


 Han fortsatte att torka Chili och när han var klar sprang collien upp till Lina.


 - Hej lillen, sa hon och rufsade honom på huvudet.

 - Det finns frukost här nere, sa pappa från köket.

 - Kommer, ropade Lina.


  Hon gick in på sitt rum igen och tog på sig jeans och ett linne.

I köket satt pappa med sin mobil och en kopp kaffe. Lina satte sig mittemot honom vid köksön.


 


Efter några minuters tystnad ställde pappa ner kaffekoppen och la ifrån sig mobilen.


- Vill du åka in till stan idag? Och köpa nya tapeter?


  Lina förstod att han ville komma ifrån lite och göra något. Det hade ändå gått en vecka sen de flyttade in i huset och sen dess hade de haft fullt upp med att färdigställa allt; koppla in teven, fixa internet, adressändring, sysselsätta Chili...


- Okej, sa hon.


 Två timmar senare hade de köpt mörk- och ljus lila tapeter och även – på försäljarens förslag – väggdekorationer i form av svarta svalor och örnfrjädrar.

Lina var ivrig. Hon ville åka hem nu genast och sätta upp tapeterna.


- Haha, så lätt är det inte, tjejen, skrockade pappa. Först ska de gamla bort, sen ska det slipas och målas och...


- Jajaja, det får väl ta den tid det tar, sa Lina och knuffade till sin pappa lätt i sidan.


  Han skrattade återigen och la armen om henne och tillsammans styrde de stegen mot deras gemensamma favoritcafé.


  När de hade fått in sina beställningar - en kaffe och en salamismörgås, respektive en Orangina-juice och en kycklingsallad – satt de och pratade i flera minuter om allt möjligt. Lina hade alltid känt att hon och hennes pappa hade ett speciellt band mellan sig. De hade alltid kunnat prata om allt möjligt; Linas kompisar och skolan, Joes byggproblem och felkonstruktioner. Det var väl vanligast att det alltid fanns en dotter – och – mor – relation, men i Linas fall var det annorlunda. Redan innan Stina hade gått bort.

  Lina älskade dessa tillfällen. Då det kunde gå flera timmar när de pratade. Det var en riktig och välbehövlig qualitytime.

  När de hade ätit klart betalade Joe och så åkte de hem igen.


  Senare på kvällen, när de hade ätit middag och haft ännu ett prattillfälle tog Lina med sig Chili ut på promenad.

  Det var en klassisk sommarkväll ; svalorna sjöng, barn lekte i trädgårdar och solen var blodröd där den gick ner över ängen.

Lina hade inte gått så långt på vägen än men kände att hon ville se lite mer av grannskapet. Det bestod mestadels av stora röda villor, men med bekvämt avstånd från varandra. (Jag vet att jag skrev "med 1 km mellan varje hus" i kap. 2, men det är närmare än så. Typ en halv km.)

  Hon hade redan sett Ica-affären, pizzerian och kiosken, så istället för att vika av till vänster fortsatte hon rakt fram på den slingriga vägen.

  Hon kom fram till en mindre gård som låg på vänster sida. Det var uppenbarligen en hästgård för där fanns en paddock och en stor hästhage.

  Lina skulle just titta åt ett annat håll när hon såg ett ekipage rida ut på ridbanan. Klassisk musik ljöd från en bandspelare någonstans och det verkade vara dressyr som ryttaren övade.

 Det var en tjej och hon hade på sig vita ridbyxor och en strikt svart kavaj.

 Tyglarna var strama och hästen hade en fin båge på nacken. Det såg riktigt bra ut. De red i sidled och långsam gallopp och i – som Lina trodde att det hette – öppna och sluta.

 När musiken tonade ut befann sig hästen och ryttaren i mitten av paddocken och hästens ben korsade varandra i en fin bugning.


 - Bra Marwin! utbrast ryttaren glatt och släppte på tyglarna och gav hästen några klapp på halsen.



  De skulle just börja skritta av när ryttaren upptäckte Lina som stod vid staketet bredvid grusvägen. De red emot henne och Lina tog ett steg bakåt från staketet, rädd för att ryttaren skulle bli sur om hon stod för nära.

  När de kom närmre såg Lina att tjejen hade mintgröna ögon.


- Hej, sa tjejen vänligt.

- Eh, hej, sa Lina fånigt.



Ryttaren steg av och tog med sig hästenfram till Lina där hon stod precis vid staketet. Hästen stack genast ner huvudet bland grästuvorna och började beta.


- Såg det bra ut? frågade ryttaren

- Ja, verkligen, det var jättefint! sa Lina.


  Chili stack nyfiket fram sin nos närmare hästen. Innan Lina ens hann protestera sa ryttaren:











- Det är lugnt, Marwin är van vid djur.


   Marwin lyfte på huvudet och snusade på Chili som var helt till sig av spänning. Då frustade Marwin nonchalant och Chili hoppade förskräckt bakåt.

  Flickorna brast ut i skratt.


 - Marwin, vilket fint namn, sa Lina.

- Ja, det kommer från Nemos pappa du vet.

- Okej.

- Ja, han är ju så sprallig och nervös av sig, du vet, och Marwin var det i början när vi köpte honom, berättade ryttaren.



- Inte nu längre verkar det som, sa Lina och log.

- Nej, jag lyckades allt tämja honom, sa ryttaren.

- Jag heter Tove, sa hon sen.

- Jag heter Lina.


  De pratade en stund och Tove berättade att hon tävlade i dressyr och tränade för fullt nu inför en tävling om två veckor. Hon var också 18 år och hade hållt på med hästar sen hon var 8.

   Lina gick därifrån med löften om att ses nästa dag och följa med när Tove red ut i skogen. Hon kunde ta med sig Chili och så kunde de få se några fina promenadvägar.

  När hon gick och la sig somnade hon med ett leende på läpparna.

 
 
Sanna

Sanna

27 maj 2012 11:07

Braaa! Spännande med en ny kompis!

http://pannikotti.bloggplatsen.se

 
Magic

Magic

30 maj 2012 17:21

Suveränt! :) Roligt med nya vänner ;)

http://lassnacks.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av X - 27 maj 2012 19:00

Undrar hur det hade blivit om jag valt en annan inriktning på grymnasiet än den jag har nu...   När jag var liten hade jag 2 drömjobb: Författare och ****. Alltså, jag vill inte skriva vilket gymnasium och vilken linje jag går för då kan mina kom...

Av X - 12 maj 2012 23:03


        Huset   Bilen skakade och hoppade när Joe körde in på grusvägen. I backspegeln såg han hur dammet yrde bakom dem.   Han sneglade på Lina som stirrade ut genom fönstret. Hon kliade frånvarande i Chilis päls där han hade huvudet ...

Av X - 8 maj 2012 20:06

Åh så kul det var med alla frågor och kommentarer! :)   Här kommer svaren på dem:   Svar till "Kakan"   Hur gammal e du? 18   Hur är du som person?Glad, sprallig, snäll   Singel?Nej! :P   Har du husdjur?En underbar liten ros...

Av X - 8 maj 2012 16:13

Jag kom att tänka på hur anonym jag är här på min blogg. Om jag vore ni skulle jag vara jättenyfiken på vem jag är och vad jag gör. Så nu kära läsare, är det frågestund fram till kl 9 ikväll. Fråga vad ni vill :) Men här är några frågor jag inte komm...

Av X - 8 maj 2012 14:40


... men jag bara måste skriva av mig!   Ni som gillar One Direction, läs inte detta...   Kommer ni ihåg att jag har skrivit om dem förut? Och att min akompisar snackar om dom hela tiden? NU ÄR DET ÄNNU VÄRRE!!!   1. De ska åka på deras ...

Presentation


Välkommen till min novellblogg :) Jag är en 17-årig tjej som älskar att skriva och fantisera = bra kombination va? :P

Omröstning

Vill du att jag ska börja med boktips på bloggen?
 Ja!
 Nej!
 Whatever!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2012
>>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards