Alla inlägg den 15 november 2011

Av X - 15 november 2011 20:46

Okej! :) Nu har jag pulat ihop lite här. Har tyvvär inte skrivit något första kapitel än då jag har ett enormt matteprov imorgon som jag har prioriterat före det här... bara så alla vet så hatar jag matte av hela mitt liv. Så.


Novellen heter....





Vänner för evigt?



Karaktärer:


Huvudperson: Alice 17. Går 1 året på estetiska programmet, inriktning foto. Älskar att läsa, gillar biblioteket, har alltid med sig sin systemkamera, är bara ”reserv-vän” med Evy. Alice tycker om Evy egentligen, hon är rolig och är snäll mot Alice och så men gör lite som hon vill... Skolkar ofta, och tänker och snackar bara om sin pojkvän hela tiden.


Evy: Pratar, tänker och är med sin kille Nils hela tiden. Är bara med Alice för att hon duger när Nils inte är med. Bor i villa med sin mamma och pappa och lillasyster.




Alices vän: Elin, 16 går i 9an, bor med sin mamma i en 2a. Har aldrig träffat sin pappa, stort fan av hårdrock, färgen svart och hästar

Alices mamma och pappa: Inez, har egen fotostudio, eget företag, mycket framgångsrikt, tjänar mycket pengar. Pappan Hugo är pilot och reser mycket, inte hemma så ofta.


Sam: Alices granne. De bor vägg i vägg och Alice hör hur han spelar gitarr om kvällarna. Hon älskar killar med gitarr.



Alice och hennes familj är nyinflyttade i stan och bor i en 4 i centrum.




Kan ju passa på att berätta om mig själv: Jag är en tjej, 17 år. Jag gillar böcker, musik, går ofta till bibilioteket, var reservvän till en tjej i högstadiet, inte kul. Men upptäckte en tjej som inte bodde i min stad som besökte sin mormor och morfar på helger och lov som bodde i min stad. Vi blev skitbra kompisar.


Mer än så kan jag inte berätta för då kommer ni veta hela handlingen sen. :P


Nu har ni fakta om personerna och mig. Jag tror jag har tid att skriva ett kapitel imorgon. Håll ut!


// X





Av X - 15 november 2011 16:56

Hej!


Tack för alla kommentarer, blir asglad! :)



Mitt intresse för att skriva startade redan i lågstadiet där vi i 3e klass fick små ihophäftade böcker som vår lärare hade gjort. I dem fick man skriva vad man ville, små berättelser, plus att man skulle rita teckningar till det också. Jag skrev om en gul anka/fågel som hette Julle. Min fröken älskade. Skrev ca 20 stycken. Har inte hittat dem här hemma än men de finns nog någonstans i gömmorna ;) Sen i 4an och 5an fick vi stora A4-böcker till vanligt skolarbete. Men jag skrev berättelser i dem också. Skrev 3 hela "böcker" om en indiantjej. Kommer inte ihåg vad hon hette :( Men hennes arabiska fullblod hette iaf Frostfaxe :)


Under de senare åren (jag går nu i andra ring på gymnasiet) har det inte blivit så mycket skriva pga skola, sommarjobb, pojkvän etc. Men nu har jag funderat på det i flera dagar och tänkte att jag kunde starta en novellblogg. Och nu när jag vet att det finns läsare så tänker jag definitivt fortsätta! =)


Har en jättebra story på gång. Den är baserad på mitt liv. Handlar om en tjej som bor i stan sen ett år tillbaka. Hon går första året på gymnasium (har inte bestämt vad för sorts än) och har inga "riktiga" kompisar. Hon älskar att läsa böcker och går ofta till det stora, fräsha biblioteket i staden. En dag träffar hon en märklig tjej där som verkligen inte passar in på ett bibliotek. De blir vänner och har det jättebra tillsammans! Men livet är inte alltid en dans på rosor...


Som sagt är detta verkligetsbaserat. När jag har kommit igång med några kapitel ska jag berätta exakt vad som har hänt på riktigt.


Börjar nog skriva ikväll skulle jag tro. Håll utkik!


// X


PS: Här kommer ni inte stöta på stavfel eller konstiga meningar, då jag faktiskt har MVG i svenska :P DS:

Tidigare månad - Senare månad

Presentation


Välkommen till min novellblogg :) Jag är en 17-årig tjej som älskar att skriva och fantisera = bra kombination va? :P

Omröstning

Vill du att jag ska börja med boktips på bloggen?
 Ja!
 Nej!
 Whatever!

Fråga mig

9 besvarade frågor

Länkar

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<<
November 2011 >>>

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards